Casino i reklam

Reklam är något som vi konfronteras med överallt, dagligen. Begreppet reklam omfattar alla sorters metoder där någon vill skapa uppmärksamhet för en produkt eller tjänst. Man kan säga att reklam i någon form funnits sedan tidernas begynnelse. Reklam betraktas som ett massmedium som kan rikta in sig på ett rent allmänt intresse, eller som specifikt söker en viss målgrupp.

Tar man då casinon, och dess aktörer, riktar de sig givetvis till gruppen spelare, men även till en bred allmänhet för att presentera hasardspelet för att förhoppningsvis generera nya kunder. När det gäller casinoreklam riktat mot svenskar och nordbor rör det sig mestadels om nätcasinon, och dessa exponerar sin reklam företrädesvis i tv och på internet, mer sällan i dagstidningar eller periodiska tidskrifter.

I stort sett kan man sammanfatta all sorts reklam med att den marknadsför ett företags produkter och tjänster med syftet att öka dess försäljning. Ett mål som alla företag måste ha för överlevnad och för sin utvecklings skull. Vad gäller reklam för casino riktar den sig enbart till enskilda konsumenter, inte till företag eller organisationer. 

Reklamens inriktningar

Om nu dagens reklam mest förekommer inom olika media var den i sin begynnelse mer enligt mun mot mun-metoden, även kallad ryktesspridning. Den sortens reklam är precis lika viktig nu som då. Men i motsats till den mediala reklamen är den inte mätbar på samma sätt. När ett företag genomför exempelvis tv-reklam kan effekterna av denna direkt avläsas i genererad ökning av försäljning och/eller, i ett nätcasinos fall, antal nyregistreringar av nya spelare.

Behovet av att göra reklam uppkommer då säljarens, avsändarens, produkt är okänd för konsumenten, mottagaren. Men reklam kan även rikta sig mot tidigare kunder som av någon anledning inte köpt eller konsumerat varan/tjänsten under senare tid. Reklam kan ge olika effekter och utformas därefter. Därav kommer olika nätcasinons reklam att innehålla olika erbjudanden om bonus vid registrering, fria spin på slots, med mera. Budskapet som framförs kan även bestå i att framhålla casinots fördelar, och varför man ska välja just det casinot framför andra.

Sajter som listar casinon.

Ett vanligt sätt för ett nätcasino att marknadsföra sig på internet är genom sajter som listar olika casinon, och framhåller deras fördelar och aktuella erbjudanden. På Svenska Casino exempelvis innehåller dess headline reklam för Guts Casino, Betsafe Casino och JacpotCity Casino. I övrigt kan man klicka på en lista för nya svenska casinon, unika casinon och en lista för de stora i branschen.

Casinolistan är en sajt, som tvärt emot Svenska Casino, valt att presentera ett antal casinon komprimerat under rubriken bästa casinon och en bonuslista. Klickar man på bästa casino kan man välja mellan att läsa recensionen eller att gå vidare direkt till nätcasinot i fråga.

Den som är mest intresserad av vilka bonusar som erbjuds kan i bonuslistan direkt se att till exempel Casino Europa lockar med 2 400 euro, Casino Las Vegas 300 euro, Lux Casino ger 30 dollar i bonus mot insatta 5. Spin Palace erbjuder den lite mer ovanliga bonusen att spela med 1 000 euro gratis i en timme. Mummysgold Casino har samma sorts erbjudande, men med en timme för 500 dollar.

Svea Casino är definitivt en lista som framhäver nya casinon och dess förtjänster. En bra sajt således för de nystartade bolagen i branschen. På framträdande plats trycker man på bonuserbjudanden, vill man läsa mer om casinot i fråga klickar man upp en ny flik eller sida där mer information finns, eller så kan man gå direkt till aktuellt nätcasino.